Jeg må være helt ærlig at sige, at jeg frygtede det værste.
Forening: Grundet A/F
Publiceret af: Freddy Chr Olesen
Dato: 22-04-2024 15:40:06
Kategori: Generelt

Jeg må være helt ærlig at sige, at jeg frygtede det værste.

Men min frygt er blevet gjort til skamme, og det er der én særlig detaljeved YouSees nye streaming-produkt, der er ansvarlig for.

»Peter, YouSee bliver ved med at skrive til mig for at få os til at anmeldederes nye Streamer – kan du ikke se på den?« spurgte chefen mig.

Åh nej.

Jeg har en iboende rædsel for den brugeroplevelse, et dansk firma lige kanstrikke sammen – særligt, når man er vant til de strømlinede oplevelser, deamerikanske techgiganter som Apple, Google og så videre kan tilbyde.

Derfor var det en lettelse at opdage, at YouSee har allieret sig med Googleog brugt deres Android tv som brugerfladen i YouSee Streamer.

YouSee Streamer er deres nyeste produkt til at kombinere klassiskeflow-tv-kanaler med streamingtjenester som Netflix, TV 2 Play, Disney+ og såvidere.

Sådan ser den lille Streamer ud. Den minder om en Chromecast både i form og funktion.

Sådan ser den lille Streamer ud. Den minder om en Chromecast både i form ogfunktion.

Streameren er den sorte dims, du kan se herover, og den fungerer som enChromecast, hvis du er bekendt med det produkt fra Google. Du sætter den eneende i tv'ets HDMI-stik og den anden ende i en stikkontakt – og så kører det.

Med følger også den fjernbetjening, du kan se herunder.

Og lad mig lige slå fast: Det er noget så sjældent som en godfjernbetjening. Den vejer lige tilpas meget til, at den føles lidt lækker.

Med den kan du også tale med Google Assistant og dermed stemmestyre.

Har du en iPhone går opsætningen nemt nok, men har du en Android-telefongår den legende let.

Det gør den, fordi YouSee Streamer dybest set er en Chromecast med Androidtv tilsat et par YouSee-justeringer.

Det betyder, at du kan smide indhold fra din telefon direkte op påfjernsynet - men også, at der med Android TV er en regulær brugerflade atnavigere rundt i på fjernsynet.

Dimsen – eller 'donglen' – svarer til en Chromecast, og fjernbetjeningenkan de samme ting. Brugerfladen er nærmest identisk. Har du allerede en nyereChromecast, vil du nærmest ikke kunne se nogen forskel – den afspiller sågartingene i samme 4K-opløsning, hvis dit fjernsyn understøtter det.

Fjernbetjeningen er genvejen til indholdet, og den fungerer rigtig godt.Fjernbetjeningener genvejen til indholdet, og den fungerer rigtig godt. Foto: PeterBoier

Der, hvor man rigtig kan se forskel, er på indholdssiden, da YouSeeStreamer kræver et YouSee-abonnement, der er lidt anderledes opbygget endnormalt.

Du får en mængde point til rådighed, som du kan fordele ud over tv-kanalerog streamingtjenester.

Vælger du streamingtjenester, opretter YouSee et abonnement på dine vegnehos streaminggiganten, og du får senere tilsendt en mail med et link til atoprette en profil.

Den profil skal du så tilbage på streameren og logge ind med, så det erærligt talt lidt besværligt at komme hurtigt i gang.

Men når det først er indstillet, kører det fint.

Der, kan man godt mærke begrænsningen ved, at det dybest set er enYouSee-versioneret Chromecast.

Og det ender med både at være godt og dårligt.

Godt, fordi Google-brugerfladen fungerer. Du har en forside, der blanderfilm og serier på tværs af streamingtjenester og apps med gammeldawstv-kanaler, og med ét klik kan du komme i gang med at se indhold uden at skullerode rundt i otte apps på din telefon.

Dårligt, fordi YouSee-delen virker påklistret. Vil du for eksempel ændredine valg af kanaler og streamingtjenester, er det nemmest at forladestreameren og finde din computer frem, og det trækker helhedsoplevelsen ned.

Men YouSee Streamer fungerer, og jeg kan godt se folk uden en Chromecast,der er ved at være lidt trætte af deres tv-pakke, få glæde af en YouSeeStreamer.

Kombinationen af live-tv og streaming opfylder et behov, jeg tror, mangehar. Det fungerer, og fjernbetjeningen er både pæn og føles lækker. Menstreameren i sig selv bidrager ikke med vildt meget nyt.

Streameren kræver et tv-abonnement og koster 399 kr. + 99 kr. i evt.forsendelse.